om förrådsrensning och poängsystem


hej på er

jag spenderar måndagskvällen med att rensa ur mitt förråd
och tvätta
och skänka bort gamla grejer till second hand-butiken nere på hörnet
han kommer på onsdag

och så sitter jag på det smutsiga cementgolvet och dricker kaffe ur en flisad mugg
och tittar igenom lådor fullproppade
med gamla grejer
eller minnen
om man vill

och det luktar gammalt
och smått metalliskt
och mina händer blir smutsiga
och jag bläddrar genom min gamla fysikbok, läser i gamla anteckningsblock och ler över de små snögubbetavlorna som min allra första porjkvän gav mig

och det är tyst och lite skönt och lite sentimentalt på samma gång
och jag önskar lite att jag inte vore ensam

men igår var det fint
igår, över svensexamiddag på söndagskvällen
och två flaskor delat vin
och en efterrätt jag svor och slog i dörrar över
skriver kristian ett poängsystem till mig

för nu när alla förlovar sig och gifter sig och får barn och håller händer
får man ta krafttag så man inte står där själv
så han skriver och förklarar
precis hur det ska gå till

fem poäng för att ge en komplimang, åtta för ett telefonnummer, tio för en dejt
alla försök till raggning ger poäng
tjugo måste jag ha för att klara månadsmålet
vi skakar hand
it's on

jag funderar på att gå ut starkt och säga något fint till honom jag sitter bredvid på tåget
han med rutig skjorta och endags-skäggstubb
men somnar innan jag hunnit mer än att försöka rätta till håret
sen dreglar jag hela vägen till norrköping och när jag vaknar upp har han gått
nåväl
det är bara uppvärmning än så länge

så, där har ni det, livet just nu
ett poängsystem för en pojkvän
smutsiga händer och kassar fyllda med grejer
inte mer än så men inte mindre heller

så nu, kära ni
måste jag fortsätta att leva detta liv
och lägga i ny ätt
kånka kassar
och såklart
hålla utkik efter någon i trappan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0