there and back again


efter försenade pendeltåg
vansinnes-springturer på centralstationen
och ytterligare försenade tåg
sitter jag nu på golvet i lägenheten i norrköping
med rödvin i plastglas och jockes blandskiva spelandes
den jag fick innan jag flyttade

för två veckor sedan
för ett liv sedan

och när jag kliver in genom porten och det lyser varmt i trappuppgången och skjutdörren till hissen gnisslar och det viskar från den fantastiska vinden
då känner jag för första gången på länge
att jag är hemma

det är varmt inne i min lägenhet
och de har tänt ljusen i julgranen som står snett utanför fönstret
och utanför de nytvättade fönstrena har det bildats små murar av snö
som jag betraktar med förtjusning

och mot vad jag trodde
känner jag mig inte rotlös, ensam och utmattad
istället känner jag för första gången att det har utspelat sig ett liv här
som framtäder nu
när det är tomt
och där i början av livet
var det precis allt jag ville att det skulle vara

det gömmer sig vinfläckar bakom byrån
jag funderar på att lämna dem där
de hör liksom till
här hemma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0